Újrakezdés 7. fejezet


Húzott témakártya: Dédi

Szavak: hiány, búcsú, kórház, folt, köszönés, hideg, pohár, csirke, gyűrű, apró

Telefoncsörgésre ébredek fel. S abban a pillanatban le is esem az ágyamról. A festék pedig abban a pillanatban a fejemre esik. Vagyis az a pohár, amiben a vizet tartottam. Ennyit erről. Persze a telefon továbbra is csörög, én pedig még olyan kómás vagyok, hogy fel sem fogom igazán, hogy most hol az istenben van. Gyorsan felpattanok a földről, víztől csöpögve s mint az őrült, keresni kezdem a telefonomat.

Hallom a csörgést, de hiába kutakodok a táskámban, nem találom. Tipikus női táska. Minden van benne, még döglött német katona is, csak épp az nincs benne, amit akarok. Vagy a legalján van. S igazam is lesz. Ott van a telefonom. Ám mikor a kezembe veszem, abban a pillanatban el is hallgat. Elkáromkodom magamat, mivel így hívhatom vissza az illetőt. Bosszúsan ledobom a táskámat, bemasírozok a fürdőbe, hogy letöröljem a hajamról a festéket és a vizet. Betekerem a hajam, hogy míg visszahívom a keresőmet, addig ne csöpögjön szanaszét a festékes víz. Már így is csupa folt a pólóm tőle, na meg a tegnapi festéstől. Kellett nekem alvásig festeni.

Egy számot mutat csak ki, de magyar, így visszahívom. Kicseng egyszer, kétszer, majd… megdermedek, amikor meghallom az ismerős hangot a fülemben.

-          Szervusz, Solarkám! – Dédi. Tizenkilenc éves voltam, amikor meghalt. S most, hogy újra hallom a hangját szívem szerint elbőgném magamat. Érzem is a szúrós könnyeket a szememben, ám szerencsére visszapislogom őket, mielőtt elszabadulnának.

-          Szia, Dédi – köszönök bele a telefonba, ahogy ő. Szinte látom magam előtt, ahogy a kislakásában ül a székében, ősz haját feltűzte oldalt, s a vezetékes telefonon beszél hozzám.

Látom apró termetét, ami az évek során kialakult, csillogó barna szemét, mindig vidám arcát. Olyan nehézkesen ment, egészen a haláláig. Soha nem tudtam meg, hogy igazából mi vitte el. Nem sokkal karácsony előtt hívtak fel minket, hogy meghalt. Egy hónapja kórházban volt már, először sárgaság miatt, utána pedig már bent tartották, nem engedték haza. Kétszer meglátogattuk őt Dunaújvárosban, ahová vitték a nagybátyámtól, ám másodjára már nagyon nem volt jó állapotban.

Kristálytisztán emlékszem rá, hogy aludt, nagyon sovány volt, és én masszíroztam meg fájó csípőjét. Kiálltak már a csontjai. Az ujjaimmal konkrétan a csontot masszíroztam, gyakorlott ujjakkal, s a szívem majd megszakadt, amikor felnyögött a fájdalomtól. December 18-án hívott minket nagyi, hogy meghalt. Tisztán bennem van az a nap is. Épp hajat vasaltam, készültem a suliba, amikor elment.

Képtelen voltam aznap sírni. Képtelen voltam bármit is csinálni. Csak néztem ki a fejemből a nap folyamán, hallgattam a zenét, és képtelen voltam elhinni, hogy nincsen már Dédi. Hiszen olyan volt, mintha most lett volna, hogy az Eötvös utcában csirkét töltöttünk, és a fejemre tettem az üres töltelékes tálat, s megdicsért, hogy milyen ügyes kis kukta vagyok. Onnantól kezdve szerettem főzni.

El sem tudtam tőle rendesen búcsúzni. Nem tudtam neki elmondani, hogy mennyit jelentett nekem az életemben, hogy milyen hálás vagyok azért, hogy ilyen kedves volt, hogy ilyen élénk, hogy mindig összetartotta a családot, békét hozott, valahányszor veszekedtünk. Akkor is adott, amikor neki is alig volt valamilye. Hiánya pedig még rosszabb lett, amikor elment.

Visszanyelem a könnyeimet, ahogy beszél velem, kiélvezem vele a pillanatokat, válaszolok neki, mesélek neki, s élvezem a hangját. Megjegyzem magamnak őket. Minden szavát, a nevetését, a feddését, mindent, amit csak lehet. Magamba szívom, s elraktározom őket arra az időre, amikor elmegy majd. Persze, azért megjegyzem neki, hogy nem ártana orvoshoz mennie, a vizitre, hiszen szeretnénk még, hogy velünk maradjon. Helyesel nekem, de valahol a szívem mélyén érzem, hogy nem fogja megtenni.

Hosszan ecseteli, hogy a nagybátyám már megint mit csinált, ahogy az unokabátyáim is milyenek már mostanság, és én meghallgatom, kifejtem a véleményemet, beszélgetünk, és képtelen vagyok letenni a telefont. Görcsösen szorongatom, mintha ezzel őt is marasztalnám itt a földön.

Ám a beszélgetés hamarosan megszakad; ki kell vinnie a kiskutyáját sétálni. Bontja a vonalat, én pedig még percekig nézem a készüléket. Olyan bizarr. Mintha a túlvilágról beszéltem volna vele. Mintha feltámadt volna, hogy ismét közöttünk legyen. Hagyom, hogy a könnyek lecsorogjanak az arcomon, egyenesen a telefonomra.
Az emlékek megrohamoznak. Az urna, amiben a hamvai voltak, a sok virág, a család, akik sírva figyelték, ahogy a nagybátyám beszédet mond. Egy borzalmas minőségű sör volt a kezemben, de elhúztam, csak hogy a könnyeimet erre fogjam, de valójában zokogtam belül. Senkinek nem vallottam be. Nem akartam, hogy bárki is tudja mit érzek. Valakinek vigasztalnia is kellett a családtagokat.

Dédi volt a legidősebb a három nővér közül. Két húgával pedig soha nem tartottam úgy a kapcsolatot, ahogy vele. Ők messze is laknak, de már ők is közel vannak ahhoz a korhoz, amihez Dédi. 92 éves volt, amikor meghalt. Végig vidám volt, mosolygott, sétáltatta a kutyusát, remek sütiket sütött. Azóta nem is tud senki olyan almás pitét készíteni, ahogy ő csinálta.

A kezem jéghideg lesz, ahogy arra gondolok, hogy hogyan fogta a kezemet a szalagavatómon, ahogy táncoltunk. Én fehér menyasszonyi ruhában, ő pedig egyszerű bézs pulóverben, fekete farmerben és csizmában bújt hozzám, hogy táncoljunk. Lassan haladtunk ugyan, de táncolt velem. Semmi pénzért nem hagyta volna ki. A legrosszabb viszont, az hogyha a bal kezemre nézek, még látom az ujjamon az aranygyűrűjét, amit rám hagyott a halála után. Hiányzik belőle a jobb felső és a bal alsó kő. Látszik rajta az idő, mégis olyan, mintha mindig velem lenne. Sajnos nagy is rám, csak a középső ujjamra tudom ráhúzni. A gyűrűsről leesik. Mindig mondják nekem, hogy ne hordjam, ne vegyem fel, mert akkor csak nagyobb baja lesz.

De képtelen vagyok nem úgy elindulni otthonról, hogy a kezemen ne lenne ott. Mindig felveszem, s gyakorta gyönyörködöm benne. Elgondolkodok rajta, hogy mikor kaphatta, milyen alkalomra, hogy állhatott az ő ujján.

De nem tudom felidézni. Képtelen vagyok emlékezni arra, hogy állt a gyűrű az ujján. A kezére viszont emlékszem. A hosszú ujjaira, a gondosan ápolt körmére, a gyűrűkkel kézfejére. Arra, hogy mennyire hideg volt a keze. Mindig fázott. Amikor nekem melegem volt, ő még akkor egy vékony kardigánban ült, ölében Lilivel, a kutyusával.
Magamhoz szorítom a telefonomat, mintha ezzel őt ölelhetném meg. S hagyom, hogy a könnyeim a sírásból, a zokogásba vigyenek át.

Megjegyzések