Novellás kihívás - 15. nap


Húzott témakártya: Büszkeség

A színpadon táncoltál, mikor kicsi voltál. Lelkesen jártál edzésekre, nem sajnáltad rá az időt, hogy minél jobban táncolj. De ott hagytad, mikor beteg lettem. Nem mertél mellőlem elmozdulni. Eljártál iskolába, de amint lehetett jöttél haza. Úgy jöttél utánam egy ideig, mint a kiscsibe az anyja után, nem lesz-e valami bajom. Láttam a kétségbeesést a szemedben, tenni akartál valamit.

Én viszont nem tudtam, mit mondhatnék neked. Gyógymód a mai napig nincs a tüdőmre, akkoriban pedig csak enyhíteni tudtam a tüneteket, hogy eltudjalak látni, dolgozni tudjak. De te segíteni akartál. Ringattalak órákon át, beszélgettünk mindenről. A csillagokról, a világról. A Voltronról. Minden szóba került, hátha eltudom terelni a figyelmedet, de nem jött össze. Egy héti folyamatosan beszélgettem veled így, de mindig visszatértél oda, ahonnan elindultál: hogy segíts rajtam.

-      A doktor bácsik és nénik nem tudnak neked sehogy se segíteni? – kérdezted angyali hangon, felnézve rám, ahogy a combomon ültél.

-      Ismeretlen betegség ez még, kicsim – válaszoltam neked. – Még senki nem látott ilyet, és még keresik a gyógyszert. Addig tüneti kezelés van.

-      Tüneti?

-      Enyhítik a fájdalmamat, könnyítenek a légzésemen. Azért van a gép a szobám sarkában és a konyhában is. Ha összeesnék és nem vennék rendesen levegőt, akkor azt kell rárakni az arcomra, bekapcsolni, hogy lélegezzek.

-      Szóval, meggyógyítani még nem tudtak, de segítenek, hogy élj addig, míg meg nem találják – nyers szavaid egy kicsit belém vágtak akkor, de jobban belegondolva, így volt igaz.

Az orvosok akkoriban nem tudtak nagyon mit kezdeni velem. Szokatlan, egymáshoz alig illő tüneteket produkáltam a rohamaim alatt, és csak annyit tudtak segíteni, hogy antibiotikumot adtak, lélegeztető gépre kapcsoltak, és különböző gyógyszerekkel tömtek, amik egyik vagy másik tünetet semlegesítették ideiglenesen. Két hét kórház, ezernyi vizsgálat, majd egy hümmögéses „nem tudunk mit csinálni” után hazajöhettem, és egy évig tünetmentes voltam. Néha kettőig.

Nem tudtam róla, hogy időközben Pidge-el együtt orvosi könyveket kezdtetek bújni. Alig voltál 10 éves, és már az idegrendszert tanulmányoztad, a tüdőt, a szerveket. Orvosi szakkönyvekbe bújtál a mesekönyveid mögött, hogy mire eléred a 14 éves kort már megalkosd az első kart számomra. Majd később mintákat kérj tőlem, hogy gyógyszer kísérleteket végezhess rajtuk. Köpni-nyelni nem tudtam. Csak álltam ott, bámultam a kart magam előtt, s el sem akartam hinni, hogy ezt te csináltad. Csillogó szemmel néztél rám, kezedben az orvosi eszközeiddel – amiket Coran-től kértél kölcsön -, valamint a szerszámokkal, hogy feltedd a kart rám.

Erősen elgondolkoztam rajta. Az első munkád volt, több ezer órát fektettél bele, Pidge is igazolta mögötted, a kar működik, kompatibilis az idegrendszerrel, főleg az enyémmel Allura leletei alapján. Emlékszem, ideges voltál, hiszen mégis csak az én testemről volt szó.

Féltem egy kicsit akkor. Viszont rábólintottam. Láttad rajtam, hogy kissé bizonytalan vagyok, így folyamatosan beszéltél, hogy nyugtass. Nem néztem oda, amikor csináltad, igaz, fájdalmat sem éreztem. Akkor pillantottam egy kicsit rád, amikor elakadt egy pillanatra a lélegzeted. A szemem sarkából láttam, hogy a csonkot nézed, de nem sokáig. Megráztad a fejedet, majd a feladatra koncentráltál. Nem kérdeztem meg, hogy mi volt az, ami miatt megálltál. Nem mertem.

Végül feltetted a kart. Jobban hasonlított egy valós karra. A lemezek a bőröm színével voltak egyhangban, az ujjak végén körmöket láttam, a tenyerében vonalakat. Nagyon szép kivitelezés volt. Az illesztések pedig alig látszottak. Könnyebb volt mozgatni, fogni, írni vele. Tényleg pontosan összehangoltad az idegrendszeremmel. Egy dolgot nem tudtál megcsinálni igazán: a tapintást. Továbbra is csak a balkezemet tudtam tapintásra használni. De már az is több volt, hogy nem akadt meg, nem nézett ki gépként rajtam a protézisem.

Te pedig ugráltál örömödben. Láttam a táskákat a szemed alatt, ugyanakkor tudtam, hogy azért a csillogásért megérte neked az a sok munka. Utána jöttél a mintákkal. Onnantól kezdve már nyíltan folytattad a kutatásodat, aminek részeredményei ma már hatásosak. A vészhelyzeti injekcióm, a gyógyszerem és a hatásos kúra, amivel pár nap alatt kijöhetek a kórházból. Felfedezted, nem kaphatok altatót legyen az tabletta, vagy gáz. Helyi érzéstelenítést és epidurálist viszont igen. Diétára fogtál, azaz fogtad magunkat, velem edzettél.

Én pedig minden egyes nappal büszkébb voltam rád. A sikeres pilóta vizsga után, amit az orvosi és műszerészeti tanfolyamok mellett tettél le. Keményen dolgoztál, néha te is olyan fáradt voltál, mint én. De nem adtad fel.

-      Segíteni akarok. Ha más nem tud, attól én még próbálkozhatom, nem?

A kis táncos, díjakat nyerő lánykámból, hirtelen egy felelősségteljes felnőtt lettél, aki néha fáradtabb, mint én. Sokszor csóváltam is a fejemet, hiszen engem zavartál el aludni, pedig te magad is alig álltál a lábadon. Néha felnyaláboltalak, s hiába tiltakoztál, én akkor is lefektettelek aludni. Nem sokáig ellenkeztél, hamar elaludtál. Én pedig még egy darabig ott ültem az ágyadnál, hajadat simogatva néztem, ahogy alszol. El sem akartam hinni, s még most sem, hogy abba a pici babából egy ekkora lány lettél. Mintha nem telt volna el 16 év.

Felnőttél.

Eredményeket értél el, sőt már túl is szárnyaltál. Büszkébb vagyok rád, mint azt hinnéd. Dolgozol, tanulsz, fejlődsz, én pedig nem győzöm nézni, ahogy egyre magasabbra mászol.

Megjegyzések