Gyengéd kezek

Elgondolkodva simogatja a hajamat. Még a csukott szemmel, orromban-számban ezzel a lélegeztetőgéppel is tudom, hogy ő az. Hallom lágy hangját, ahogy egy dalt dúdol az orra alatt. Persze, most nem ez köti le legfőképpen a gondolataimat, hanem a fájdalom a mellkasomban. Tompa ugyan már, de érzem.
"Don't worry, I'll be fine, sis."


Aprócska tűk mászkálnak a tüdőmön, kihatva minden egyes csontomra, izmomra. Kicsit olyan, mint a régebbi betegségem, mégis más. Kínzóbb a fájdalom, mint amit akkor éltem át. A légzés nehéz, a lábamon is alig állok meg, ha egyszer rám jön a roham. Még nem tudtuk megnevezni, a lányom még nevet sem adott neki. Nem is nagyon akar szerintem neki. Csak a ROHAMNAK hívja, én pedig tökéletesen elégedett vagyok ezzel a névvel.

Egész testemben remegek, ahogy a láz magasabbra szökik. Fázósan lejebb csúszom a takaró alatt; ha megtehetném összegömbölyödnék, mint a kóbor macskák annak idején nagypapámék farmján. Fent gubbasztottak a kerítés tetején télvíz idején, s egyáltalán nem érdekelte őket, hogy milyen hideg van odakint. Olyankor irigyeltem őket, mert nekem mindig lefagytak a praclijaim. 

Most is azt kívánom. Bárcsak lehetnék én az a macska a kerítés oszlopon, ha nem reszketnék ettől a nyamvadt láztól. Nem érezném, hogy forog velem a világ, ha nem lennék annyira bizonytalan. Próbálom kinyitni a szememet, még a kellemetlen fény ellenére is. Látni akarom a lányomat, akinek keze hirtelen eltűnik, ahogy az egyik gép egyre gyorsabban kezd csipogni mellette. Ekkor pedig én is megérzem. A fájdalomcsillapító hatása kezd kimenni a testemből. Erősen megmarkolom az ágytakarót, szorosan összezáróm a szememet, s próbálok minimális mennyiségű hangot kiadni magamból. Fogaimat ugyan nem tudom összeszorítani, de azért remélem nem hallgató annyira, miképpen nyöszörgöm. 

A gép őrülten csipogni kezd, a szívem pedig zakatolni a mellkasomban. A lélegzetető az egyedüli, ami kegyetlenül diktálja légzési ütemet. Nagyon sok erőmbe telik, hogy csendben maradjak, hogy ne fakadjak sírva a fájdalomtól. Beleharapok a csőbe a számban, próbálok a légzésre koncentrálni. Ez viszont egyre nehezebb. A csípő fájdalom egyre erősödik és terjed a testemben. Szétfeszít belülről, s egyre kevésbé bírom. A gép egyre kegyetlenebb számomra, mivel nem érzem, hogy a levegő a tüdőmbe maradna. 

A lányom ezt észrevéve, lefog valaki segítségével, és amennyire gyengéden csak lehet kihúzza a számból a csövet. Azonnal epét hányok a padlóra, amint mozdulni tudok a fájdalom pedig csak fokozódik. Erősen szorítom az ágy kapaszkodóját, homlokomat hozzányomom a hideg felülethez. Zilálva, hörögve, fogamat összeszorítva próbálom átvészelni a hullámot. A lányom hangjára fókuszálok, még mielőtt ismételten epét adnék fel magamból. 

Homorítok a hátammal, egyre jobban összehúzom magamat, pedig jól tudom, hogy attól még nem lesz jobb, ha magzatpózba görnyedve próbálom ezt átvészelni. Korlátozza a légzésem, felforgatja a gyomromat, ha a térdem a mellkasomhoz nyomódik.

Vadállatként hörgök, ahogy a fájdalom a poklot járatja meg velem újra és újra. Szorosan összezárom végül a számat, mert érzem az üvöltés közeledtét. Elengedem a kapaszkodót, a matracba fúrom az arcomat. Próbálok mozdulatlan maradni, nem ringatni magamat, de így is a zihálás miatt fel-le jár a hátam. 

- Tarts ki, mindjárt elmúlik. - Tudom, kicsim, tudom, de addig apád a kínok kínját éli meg, míg a gyógyszer, amit a nyakamba nyomsz elmúlasztja. 

Szorosan fogsz, átkarolod a vállamat. Érzem a karodban az erőt, ahogy nem engedsz vergődni, jogosan. Veszélyes lehet, ha egy hirtelen mozdulattól vezérelve átfordulnék a másik oldalamra. Akár fel is dönthetem valamelyik gépet a másik oldalon, akár én is leeshetek. 

Egy éles nyilalást érzek a hátam közepén, s ekkor kitőr belőlem az üvöltés. A múltban, amikor még a régi betegségemmel szenvedtem, soha nem üvöltöttem. Nyöszörgtem, vergődtem, de soha nem hagyta el egyetlen erőteljes ordítás sem a számat. Mióta viszont ezzel szenvedek, a hangom ezerszeresre nőtt kiabálás terén. 

SPORK! Exclusive - Dear Little Brother by Kristen Fox   "You grew up going to hospitals. Not because you had appointments, but because I did. So you began to hate hospitals and going to them. But that hasn’t stopped you from visiting me when I’m in the hospital. Every single hospitalization you’ve come to visit me. To put your arms around me and give me a hug. To distract me for a precious few hours, hours that always seemed to pass too fast."  www.sporkability.orgMegremegsz felettem. Tudom, hogy nem szereted hallani, kicsim. Sajnálom. Legalábbis ezt mondanám, ha képes lennék ennyire összeszedni magamat. Fel akarok kelni, a hátamra akarok feküdni, de nem megy. Erősen fogsz, pontosan azért mert így tudsz a legjobban megóvni a folyamatos vergődéstől. Mégis a fájdalomtól egyre kevésbé tudatosan megpróbálom újra és újra, de te tartasz. 

Rúgok a lábammal, mintha ott lenne a láthatatlan ellenség, csapkodok a kezemmel, markolom a lepedőt, próbálok szabadulni, hasztalanul. Próbálom elterelni a figyelmet, mást keresni magamnak, hátha egy kicsit enyhíthetek a saját fájdalmamon. 

- Mély levegő! Próbálj meg lélegezni! - jön a lányom kiabálása valahonnan messziről. Nagy eséllyel kezdem elveszíteni a józan cselekvőképességet a testem felett, és csak az agyam gondolkodik tisztán. - Hagyd abba! - könnyű ezt mondani. A testem teljesen kiment az irányításom alól a roham pedig egyre erősebb, lassan a csúcsához ér. 

Ismételten ordítok, még mindig a lepedőbe, legalábbis azt hiszem, valami textilt erősen markolok magam előtt. A környzetemre próbálok figyelni, ám ez sem javít rajtam. Főleg, mikor meghallom a lányomat felettem nyöszörögni.

- Hagyd abba, apa! Nem lesz baj, mindjárt hat! - Hallom a hangján, hogy közel áll a síráshoz, ami ritka nála. Eddig egyik rohamomnál sem fakadt sírva, most viszont... Oh, kincsem. Beleharapok a lepedőbe, kezeimet magam alá húzom, homlokommal pedig megtámasztom magamat az ágyon.

Remegek, talán pár percre el is vesztem az eszméletemet. Fázom. Összegömbölyödök, vacogoka takaró alatt. A lányom kicsit szipogva, de már kevésbé görcsösen simogatja a hátamat.

- Jól van! - leheli, majd gyengéden a hátamra fektet. - Nagy eséllyel most a repedt bordák és az az egy csigolya is rátesz egy lapáttal. - Egy vastag takarót borít rám, valamint egy hideg borogatást a homlokomra. Összerezzenek a hideg hatására, de nem panaszkodom. Legalább nem fáj már annyira a tüdőm és a hátam.

Résnyire próbálom nyitni a szemem, de csak üres morgás lesz belőle, próbálok átlátni a könnyeimen. Félmosolyt sikerül kicsikarnom magamból, mire egy hatalmas puszit kapok az arcomra. Ilyenkor nagyon örülök, hogy a lányom, valamilyen szinten a legjobb barátjának is tekint, nem csak a szülőjének. Valamit a nyakamba nyom;  a szer pedig végig fut a testemen. Szinte érzem a gerincemen.

A háttámlát lejebb engedi, csak egy kicsi emelést hagy benne, nehogy teljesen vízszintesbe legyek. Rám adja a szájmaszkot, s valami speciális levegőről makog a mögötte lévőknek. Nem sokat hallok már belőle, tényleg kezd hatni a gyógyszer és a lázcsillapíó. Egyedül még azt a gyengéd érintést érzem meg, ahogy végighúzza a kezét az arcomon.

Mélyet lélegzem a speciális levegőből, s hagyom, hogy az álom elragadjon. 

Megjegyzések