Feliz Navidad!

A szállingózó hópelyheket nézem az ablak beugróban. Decembert írunk már, közeleg a karácsony, nekem még sincs meg az a hangulatom, amire vágyom. Felőlem akár szólhat bármely dal a karácsonyról, láthatok mindenhol piros, fehér, ezüst és megannyi színű díszeket, girlandokat, bármiket, ha egyszerűen nincs meg hozzá a hangulatom.

Évek óta nincs meg a hangulat hozzá. Most is, ahogy itt ülök a lakásban, s elgondolkozom az ünnepen csak a veszekedés és a kellemetlenségek jutnak az eszembe. Persze ilyenkor mindig elképzelem, milyen is lenne, ha olyan lenne az ünnep, mint a reklámokban, videoklipekben. Igaz, soha nem a saját családomat képzelem oda. Hozzájuk nem illene ez az idill.

Anyám, majd a nagyim is felhív, mi lenne, ha így meg úgy szerveznénk a karácsonyt. Hiába mondom nekik, mások is vannak a családi körben, akiknek számítana ez, nem hagyják magukat. Inkább csak meghallgatom őket, majd irány a saját dolgom.

Egy erős kávét főzök magamnak, aminek a tetejére tejszínhabot és csokoládét teszek. Legalább legyen már egy fancy kapucsínóm, amit én készítettem. Visszamegyek az ablakba, s próbálok rájönni, mit is tegyek. Mi lenne a legjobb módja annak, hogy egy pici hangulatot mégis csak csempésszek a saját életembe, s ne búskomoran teljen az ünnep előtti időszak?

Bolyhos kandúrom hozzám dörgölődzik egy kis simogatásért, amit meg is kap. Ő legalább élvezi, ha itt vagyok, ha vele foglalkozom. S menten ad is egy kis ötletet csupán azzal, hogy meglátom a néma csengettyűt a nyakában. Díszek. Hátra pillantva a lakás még dísztelen, hiszen ez az első karácsonyom itt. Még nem szereztem be díszeket, egyáltalán. Az első ünnep itt, hiszen alig egy hónapja költöztem be.

-          Jogos, cica. Gazdi néninek be kell szereznie néhány díszt karácsonyra, bármennyire is viszolyog az ünneptől.

Kávém elfogyasztása után erőt veszek magamon, s ellátogatok az egyik közeli bevásárló központba. De milyen dísz is legyen? Legyen valamilyen téma, vagy esetleg maradjunk a hagyományos piros-fehér színeknél? Elmélázok a díszeken, a girlandokon, mindenen, amin csak lehet. Végül úgy döntök, hogy színes karácsonyom lesz. Ha már hangulatra kell törekedni, akkor legyen olyan karácsonyom, amilyenre én vágyom.

Megrendelem a neten a műfenyőmet, amit házhoz hoznak. Legalább nem fognak a villamoson bolondnak nézni, amiért egy gigászi dobozt, vagy épp egy valódi fenyőt próbálok meg hazacipelni. Hagyományos díszeket igyekszem választani, ám itt-ott becsúszik egy üvegrénszarvas, csavart cukorka díszek, csillagok, vagy épp az elengedhetetlen csengettyű. A gyerekkoromra emlékeztet. Amikor még valamennyire nyugodalmasabb volt számomra a karácsony. Akkor még nem voltam fültanúja a sok-sok veszekedésnek, ami a karácsony körül volt.

Egyszerűen csak néztem, ahogy apám behozza a karácsonyfát – mindig valódit, kivéve az utolsó három évben -, mindenhol fenyőillat terjengett a lakásban. Anyám persze mindig söpörhette a tűleveleket, hogy az akkor még pólyás öcsém ne tenyereljen beléjük. Mégis, amikor apa felemelt, hogy feltegyem egyik-másik díszt a fára, mindig jól éreztem magamat. Akkor még a karácsony számított.

Még kazettán szóltak a konyhában a karácsonyi számok, anyáék a pincében csomagolták az ajándékokat, s senki nem mehetett le addig, míg ők lent voltak. Kicsiként még azt hittem, a Jézuska hozza azt a sok csomagot. Az sosem jutott eszembe, hogy esetleg a szüleim csomagolhatják be azt a sok-sok játékot, amit a fa alatt láttunk mindig. A reklámok sem tűntek fel, ahol játékokat mutogattak mindig.

Csak az járt akkor a fejemben, hogy vajon megkapom-e azt a babát vagy játékot, amit kértem. Emlékszem, mennyire jó volt, amikor az első telefonomat kaptam. Hirtelen nagylánynak éreztem magamat, akinek mindene meg lett egy szempillantás alatt. Ma már csak mosolygok rajta. Utána váltak a karácsonyok borzalmasakká. Ahogy nőttem már nekem is hallanom kellett azt a sok macerát, amit egy-egy ünnep mögött rejlettek mindig is.

Nem volt kellemes. S az évek alatt el is vette a kedvemet a karácsonytól. Az idén viszont kiváltam a családból, saját lakásom lett. Így, ha azt veszem jogom van a szép karácsonyhoz. Jogom van ahhoz, hogy tényleg élvezzem az ünnepet. A szervezés idén sem egyszerű, viszont mivel kiváltam, így jóval egyszerűbbek is lettek a menük, maga a fogadás is. Nincs, aki a keze alá dolgozzon a másiknak. Hazafele, ahogy a megállóban várom a villamost egyszer csak felcsattan valahonnan a Feliz Navidad!

A dal pedig csak száll és száll, ameddig el nem halkul. Valamelyik kocsiból jöhetett. Körülöttem sokan fintorognak, forgatják a szemüket, miközben épp a méregdrága termékeket rejtő szatyorjaikat szorongatják. Körbenézve csak nekem vannak díszek a kezemben. Azaz a szatyromban és a papírtáskámban. Mindenki más vagy egy népszerű telefonos cég zacskójával, vagy valamilyen ruházati cég, esetleg elektronikai cég nagyobb dobozával várja, hogy beguruljon a sárga csoda.

Kicsit elszomorítja az embert ez. Elszomorodom, hiszen annyira ellentétben állok ezekkel az emberekkel, akik a nagyobbnál nagyobb ajándékokat hajkurásszák. Mintha attól, hogy egy gigászi tévét kapsz karácsonyra, jobb lenne az ünnep. Vagy ha épp megkérik a kezedet a fa előtt. Annál klisésebb lánykérést el sem tudok képzelni. Az egész család előtt megkérni valakinek a kezét, s még posztolni is róla. Igen, lehet feltölteni képeket a platformokra, de ha csak ebből áll az ünnep, akkor felejtős az egész.

A villamos hamar be is gurul, kényelmesen felszállok a járműre, amely majdnem hazáig zötyög velem. Hazaérve a macskám körbeszaglássza a csomagokat, míg én leveszem magamról a rétegeket. Szemmel láthatólag tetszik neki az egyik csomagolásban rejlő gömb. Úgy látszik, ki kell majd kötnöm a fát, az üvegdíszeket pedig jól rögzítenem kell majd a fára, nehogy ő urasága felmásszon a fára, vagy leverje valamely díszt.

Az email szerint másnap délután szállítják ki a fát, amikor már itthon leszek. Ám eddig a girlandokat és néhány a lakásba szánt égősort felteszek. Felaggatom a függönyre a melegfényű füzért, lelógatok zsinóron egy-egy ezüst gömböt is, hogy még szebb legyen. A kanapé mögött lévő vékony pultra felteszek egy adag fenyőutánzatot, amit körbetekertem egy csillagos égősorral. Helyenként pedig csillogós masnikkal tűzdeltem meg. A tévé körüli könyvespolcokra karácsonyi illatú gyertyákat helyezek el, a dohányzó asztalra pedig egy adventi koszorút helyezek, amin tobozok, fenyőágak, szárított narancs és apró manócskák várják, hogy a meggyújtott gyertyát csodálhassák.

A konyhába felteszek celluxszal néhány hópelyhet a szekrényekre, a konyhát és a nappalit elválasztó pultnál pedig fellógatok néhány papír csillagot, amit magam vágtam ki. Bejárati ajtómra pedig végezetül kiteszem a magam készített narancsos-fenyős kopogtatót, ami azt hirdeti, Kellemes Ünnepeket!

Amikor pedig felteszem a forralt bort főni a tűzhelyre egy picit érezni kezdek abból, amit annak idején éreztem. Amikor pedig lehuppanok a kanapéra, hogy a kedvenc sorozatomat megnézzem, inkább a különböző házi készítésű díszeket kezdem el böngészni az interneten. Az illatok és a fényfüzérek hangulata megragad, s önkéntelenül kezdem énekelni:

Feliz Navidad

Feliz Navidad

Feliz Navidad

Próspero año y felicidad

Feliz Navidad

Feliz Navidad

Feliz Navidad

Próspero año y felicidad



Megjegyzések